glamourmum

Alla inlägg under mars 2013

Av Glamourmum - 31 mars 2013 20:28

Fantastisk solig varm dag. Har haft besök av tant M. Jag passade på att ta med henne, alla barnen och hunden på promenad i vårsolen. Sen har vi unnat oss te och kanelbullar. Min hals värker och jag blir tokig på dessa små motgångar. Ingen träning på några dagar.

Passade på att ta en bild på min lunch, den såg så mumsig ut.

Av Glamourmum - 31 mars 2013 09:25

Har funderingar på en ny väska. Skulle vilja ha en klassisk variant från Gucci, Louis Vuitton, Burberry eller liknande. Det finns ju dock en hel uppsjö med snygga väskor att välja bland.

Av Glamourmum - 30 mars 2013 19:50

Älskar Hammarbyserien, den sista delen är absolut inget undantag. Har läst många sidor idag och nu ska jag fortsätta fram tills att det är dags att släcka lampan. I natt ställer vi om klockan till sommartid. Ska bli skönt att få sova till 07.

Av Glamourmum - 29 mars 2013 16:29

Min man har en enda ledig dag under hela helgen och det är idag. Därför ska vi mysa lite extra ikväll. Påskäggen är öppnade, vinet lika så men någon påskmat blir det icke. Barnen har valt tacos och deras ord är lag.

Av Glamourmum - 28 mars 2013 09:52

Nästan 700 poäng blev veckans resultat. Jag är lite missnöjd, främst för att jag hade velat köra några benövningar nu på slutet men mitt vänstra knä vägrar samarbeta. Varför blir det alltid så? När man väl kommer i gång och tränar så får man ont någonstans. Jag tränar helt utan vikter och kör rätt lätt men ändå. Nej, lite besviken på kroppen blir jag allt.

Av Glamourmum - 27 mars 2013 10:28

Hämtat direkt från 1177.se

Vad är muskelknutor?

Fråga

Jag undrar vad muskelknutor är? Sådana som går att massera bort men kan göra ganska ont. Är det skadligt för muskelfibrerna att trycka bort dem, eller bör man ta det försiktigt för att inte skada någonting?

Svar

Det här med muskelknutor är inte lätt. Det finns inte mycket vetenskapliga undersökningar om detta. Det beror nog delvis på att det är väldigt svårt att undersöka muskelknutor. Man kan känna på dem med händerna, men det finns inga bra prover eller röntgenundersökningar som visar vad muskelknutor är.

Den vanligaste orsaken till en muskelknuta är nog att muskeln, eller en del av muskeln, drar ihop sig. När musklerna drar ihop sig så blir de tjockare. Anledningen till att muskeln drar ihop sig, fast man inte gör det avsiktligt, är att man har ont eller är spänd. Har man ont så blir man spänd och är man spänd så får man ont. Stress är nog nu för tiden en mycket vanlig orsak till att man får ont och är spänd.

Om man masserar eller trycker på en spänd muskel så brukar man kunna töja ut den så att den slappnar av. I alla fall om man inte har alltför ont från början. Så det är nog bara nyttigt att försöka massera sina muskelknutor. Regelbunden rörelse och motion är också bra och förebygger antagligen att man får muskelknutor. Kan man minska på stressen i sitt liv så hjälper det antagligen också

Av Glamourmum - 27 mars 2013 09:59

Igen. Kärde några övningar i går när barnen tog sitt kvällsbad. Ryggen, magen och sen lite kondition. Hann inte med så mycket som jag önskat men måste ändå säga att det är väldigt smidigt att kunna träna där man befinner sig. I mitt fall på badrumsmattan. Hade gärna tagit en joggingrunda men de senaste dagarna har jag dragit med en jobbig spänningshuvudvärk. Tror att den kommer från några knutar på musklerna i ryggen, och jag vet inte hur jag ska bli av med dem. Massage, akupunktur, träning?

Av Glamourmum - 26 mars 2013 09:03

I dag är det tisdag och äntligen kan jag gå normalt nerför trappen igen. Träningsvärken från i fredags var inte att leka med, men endå så skön när man vet vart den kom i från. I dag måste jag antingen träna här hemma eller ge mig ut på en liten joggingrunda. Vädret är helt fantastiskt så jag tror på det sistnämnda.


Nästa måndag är det invägning samt mätning. Det här har vart en månad med flera långväga besök och varken maten eller träningen har prioriterats. Dessutom har jag låtit vädret sätta käppar i hjulet. Jag får göra vad jag kan denna sista vecka och sen hoppas på bättre resultat inför majmånads invägning.

Kategorier

Presentation


Efter tre täta graviditeter, en garderob som blev tom när mammakläderna rensades ut och en kropp som behöver komma i form - Nu är det dags att ta tillbaka mitt liv!

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards